ÎnregistrareAutentificare

Proiecte

null

Concursul Humanitas in licee, editia a sasea, etapele a II-a si a III-a

Iniţiatorul proiectului: Fundația Humanitas Aqua Forte

Tema:

Educație

Argumente:

Conform statisticilor, tinerii nu citesc mai deloc, iar cei care o fac inteleg doar in mica masura ceea ce au citit. Scopul Concursului Humanitas in licee este acela de a pune copiii in contact direct cu cartea, de a-i ajuta sa intre cu incredere in lumea cartilor pe care le primesc, sa discute despre ele, sa se gandeasca la ele si, in final, sa asculte, sa inteleaga si sa raspunda intrebarilor pe care autori de prima mana le vor formula pentru ei. Acesti elevi se simt parte a unei comunitati care citeste, limitata deocamdata la ceilalalti participanti ai concursului din celelalate licee, dar si a unei comunitati mai mari, formata din colegii lor de liceu, mai mici si mai mari, care admira si care vor vrea sa participe la editiile viitoare. Faptul ca acest concurs se afla la a sasea editie, si ca, an de an, se inscriu noi licee, noi echipe, aproape fara promovare, asta inseamna mult, inseamna ca trebuie sa continuam si sa facem eforturi sa-l crestem local, dar si la nivel national.

Descriere proiect:

Concursul Humanitas in licee este la a sasea editie. Fiecare editie are trei etape si o finala Etapele au teme de cultura generala (dintre temele care au fost pana cum: Secolul 19, Darwinismul, Grecia Antica, Istoria Romanilor, Enescu, Fizica, Numerele naturii, Nasterea Universului, etc), intrebarile sunt scrise de editori redactori sau scriitori (dintre autorii intrebarilor editiilor precedente: Ioana Parvulescu, Vlad Zografi, Andrei Cornea, Dan C Mihailescu, Georgeta Filitti etc), Liceele inscrise desemneaza un profesor coordonator care sa formeze echipe de cate trei elevi. In primele trei etape, cee 32 de licee se intalnesc doua cate doua si raspund cate unui set de 12 intrebari. Aceste concursuri locale sunt moderate de un voluntar, care deschide plicurile cu intrebarile sigilate si apoi le citeste pe rand fiecarei echipe. Primele doua echipe, cele care acumuleaza cele mai multe puncte in primele trei etape, ajung in finala. Finala are loc la Bucuresti, fie in sala Bibliotecii Nationale, fie in sala de conferinte a Institutului Cervantes. Noutatea acestei editii este aceea ca pe langa cei trei elevi din echipa, fiecare liceu va desemna si un comunicator, un PR al echipei, care se va ocupa de transmiterea live a etapelor locale pe pagina de facebook a liceului si se va ocupa de promovare in interiorul liceului si in oras a echipei sale. Tot pentru prima data, vom face mici conferinte la finalul etapelor, prilej cu care se vor putea vedea si auzi toti participantii etapelor locale, schimba impresii legate de intrebari si vor afla pe loc, cat sunt inca in sala, si rezultatele la nivel national. Editia 2016-2017 va avea prima etapa sambata, 26 noiembrie , a doua etapa pe 19 februarie, a treia etapa pe 9 aprilie, iar finala pe 3 iunie. Proiectul de fata se refera doar la etapele a II-a si a III-a ale prezentei editii a Concursului Humanitas in licee. Bibliografia primei etape a fost deja trimisa elevilor, este vorba despre ”Drum intrerupt. De la Portile de Fier paana la Muntele Athos” si „Intre paduri si ape. La pas spre Constantinopol- de la Dunarea de mijloc pana Portile de Fier”, cartile lui Patrick Leigh Fermor. Intrebarile sunt in lucru la doamna Georgeta Filitti

Impact:

Concursul este castigat de fapt de fiecare dintre elevii participanti inainte de a intra in confruntare, prin faptul ca au citit si au discutat cartile cu coechipierii lor si profesorii coordonatori. An de an, cu fiecare noua editie, noi licee cer sa se inscrie in Concursul Humanitas in licee. Cele 5 serii de elevi care au participat pana cum, peste 500, vor folosi in instruirea lor metodele de insusire a informatiilor din materialele scrise asa cum au invatat sa se pregateasca pentru acest concurs cu profesorii lor coordonatori. Pentru ceilalti elevi ai liceului, colegii lor din concurs reprezinta un model. Pentru profesori, aceasta activitate extracuriculara, organizate in cele mai mici detalii de fundatie, le da prilejul sa se bucure odata cu elevii de lecturi si de discutiile pe marginea lor. „Scenariul concursului Humanitas în licee – bazat pe cele două clase de întrebări „cine sunt?” / „ce sunt?” – a fost scris, pentru prima ediție, de Ioana Pârvulescu care, la rândul ei, s-a inspirat din concursul de cultură generală de la France 3 al lui Julien Lepers, Questions pour un champion. Modelul oferit de Ioana Pârvulescu a devenit apoi regulă pentru toți ceilalți autori. Lectura în sine a întrebărilor este o bucurie intelectuală. La fel grafica lui Mihai Coșulețu. Iar pentru cine a avut plăcerea să participe, ca spectator, la una dintre finalele concursului, prezența lui Andi Moisescu ca moderator în mijlocul acelor adolescenți minunați va rămâne de neuitat.” Gabriel Liiceanu

Link webpage: https://humanitasconcurs.ro/
Link facebook: https://www.facebook.com/Concursul-Humanitas-in-licee-117121578394475/
Link twitter:
Link blog: