ÎnregistrareAutentificare

Proiecte

null

Informația înseamnă sănătate

Iniţiatorul proiectului: Alternative pentru Performanta (ALPER)

Tema:

Educație

Argumente:

Problema: Informare si comunicare deficitare in randul copiilor si a tinerilor cu privire la prevenirea de afectiuni medicale. Propuneri: schimbări pozitive în modul de viaţă al beneficiarilor si schimbări pozitive la nivelul educaţiei, informării sau mobilizării stakeholderilor relevanţi pentru rezolvarea problemei semnalate. Argumente: Conform datelor prezentate in Strategia Nationala de Sanatate 2014-2020, afectiunile care determina cele mai multe decese la adulti in Romania sunt bolile cardiovasculare (539,7 decese/ 100000 locuitori), cancerul (180,1 decese/ 100000 locuitori), bolile digestive (66 decese/ 100000 locuitori) și bolile respiratorii cronice (49 decese/ 100000 locuitori). Toate aceste boli au ca factor cauzal sau factor de risc cel putin un comportament ce este dobandit in copilarie si/ sau adolescenta și mentinut apoi in perioada de adult: alimentatie nesanatoasa, fumat, consum de alcool, sedentarism. De aceea, practicarea unor comportamente sănătoase înca de la cele mei fragede vârste este extrem de importanta pentru reducerea poverii bolii in populaţie. Din pacate, copiii si adolescentii de azi adopta destul de frecvent astfel de comportamente nesanatoase: 12%, respectiv 9% dintre baietii cu varsta intre 10-14 ani, respectiv 15-19 ani sunt obezi, iar la fete situatia este si mai dramatica deoarece au exces ponderal 22%, respectiv 16% dintre fetele cu varsta intre 10-19 ani (date la nivelul anului 2013). Aceste procente sunt in continua crestere din anul 2000 (conform Global Burden of Disease. Institute for Health Metrics and Evaluation, 2013). In ceea ce priveste consumul de tutun, prevalenta fumatului zilnic in randul adolescentilor de 15-19 ani era in 2012 de 18% (la baieti) si 8,8% (la fete), in crestere fata de 2006 (conform Global Burden of Disease. Institute for Health Metrics and Evaluation, 2013). Până la 6% din copiii de 15-18 ani declară ca au consumat alcool în ultima lună dar expunerea la alcool debutează precoce, astfel că 47% dintre băieţii de 15 ani afirma ca au consumat alcool (OECD, Health at a Glance Europe 2010). Circa 1/10 elevi nu participă la orele de educaţie fizică din şcoală și doar mai puţin de 1/10 elevi participă la activităţi sportive în afara orelor de educaţie fizică [INSP, 2011]. Pe măsura înaintării în vârstă, adolescenţii adoptă în proporţie tot mai mare un stil de viaţă sedentar (OS/HSBC, 2010). România înregistrează tot mai mulţi bolnavi de HIV de la an la an. La sfârşitul lunii iunie, în ţara noastră erau înregistrate 13.277 de persoane infectate, potrivit datelor furnizate de Uniunea Naţională a Organizaţiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA. Aproximativ 900 de persoane au fost diagnosticate cu acest virus în 2014, iar altele 333 în acest an. Deşi numărul oamenilor seropozitivi creşte alarmant, autorităţile tratează fenomenul cu indiferenţă. Un singur program naţional de prevenţie există în acest moment. Specialistii sunt de acord ca bolile cronice ale adultului incep in adolescenta, prin adoptarea sau intarirea unor comportamente improprii precum alimentatie nesanatoasa, consum de tutun si alcool, sedentarism. Evitarea sau corectarea cat mai precoce a acestor obiceiuri sunt de natura sa previna bolile cronice in perioada de adult, ceea ce are ca efect nu numai cresterea calitatii vietii viitorului adult ci si consecinte economice pozitive prin cresterea duratei de viata sanatoasa. In ultimii 20 de ani, Organizatia Mondiala a Sanatatii a studiat factorii care slabesc sanatatea adolescentilor (Health for the world’s adolescents: a second chance in the second decade, OMS 2014). Acestia sunt la nivel individual (factori genetici dar si nivelul de cunostinte si aptitudinile dezvoltate), al familiei si anturajului, in comunitate (scoala, organizatii, locuri si servicii pentru petrecerea timpului liber), la nivel societatii (practici culturale, acces la mass media si internet) dar si la nivel inalt, politic (politici care stabilesc distribuirea resurselor, apararea drepturilor omului). Insuficienţa resurselor educaţionale poate explica o buna parte din adoptarea si persistenta comportamentelor nesanatoase. De aceea, educaţia pentru sănătate la nivelul şcolii ar trebui să fie una dintre principalele metode pentru o corecta informare si promovare a comportamentelor sănătoase, a atitudinilor şi a deprinderilor indispensabile unei vieti de adult responsabil şi sănătos. In prezent, in învățământul românesc obligatoriu exista o singură materie școlară ce se adreseaza educarii copiilor in vederea adoptarii unor comportamente sanatoase (educație pentru sănătate) dar aceasta este opțională. Desi sunt disponibile cadre didactice pregatite special pentru aceasta materie, adesea, nici elevii și nici părinții nu optează pentru această materie, preferand materiile „clasice”, ”de examen” . Curicula acestei materii a fost realizata in urma cu mai mult de 10 ani, motiv pentru care metodele folosite includ foarte putine elemente noi de comunicare, elemente familiare si atragatoare pentru copii si adolescenti. In plus, in ultimii 5 ani, OMS a realizat materiale de comunicare pentru copii si adolescenti bazate pe studii si testate. Există mai multe argumente ce pot fi aduse în favoarea realizării educaţiei pentru sănătate în cadrul unităţilor de învăţământ. Unul dintre elementele esenţiale pentru ca programul educațional să fie eficient este ca acesta să debuteze la vârste cât mai tinere. Conduita preventivă devine astfel un comportament care se edifică în timp în paralel cu dezvoltarea educativă. Asupra unei persoane deja formate, adulte, astfel de activităţi au întotdeauna un impact mai redus decât acţiunile similare, realizate la vârste mai timpurii.

Descriere proiect:

Obiective: Scopul proiectului este adoptarea unor comportamente sănătoase de către copii și adolescenti ca urmare a educatiei pe care o primesc in scoala. Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă creșterea interesului copiilor și al părinților pentru materia optionala „Educație pentru sănătate” prin oferirea de materiale educaționale in cadrul unui proiect - pilot de instruire a diriginților și a profesorilor care predau această materie. Astfel, urmarim sa motivam cat mai multi elevi sa aleaga sa participe la orele in timpul carora li se ofera informatii utile pentru adoptarea unor comportamente sanatoase. Nu ne propunem sa cream o curicula paralela ci ne propunem sa crestem rata de participare a elevilor la o materie optionala deja existenta prin utilizarea avantajelor oferite de noile tehnologii. Un obiectiv secundar este corecta informare a copiilor si a parintilor cu privire la o serie de probleme și chiar pericole de care se pot lovi în orice moment și cum pot evita aceste lucruri, folosind noile tehnologii de comunicare la distanta. Concept: Proiectul isi propune sa realizeze si sa integreze pe o platforma online, materiale video si un curs e-learning despre cele mai frecvente comportamente ale copiilor si adolescentilor din Romania ce le pot afecta sanatatea acum sau in viitor. Pe acest portal urmeaza a fi introduse/ postate, dupa finalizarea proiectului actual, materiale noi, pe măsură ce sunt realizate inclusiv de catre alte ONG. Proiectul presupune realizarea unor materiale video pentru elevii de gimnaziu care sa contina informatii noi, prezentate intr-un mod adaptat metodelor actuale de comunicare ale copiilor si adolescentilor, cu scopul de a-i determina sa opteze pentru materia „Educatie pentru sanatate”. Materialele vor avea si o componenta practica astfel incat, chiar daca un elev nu va participa la toate orele, sa stie care sunt masurile si metodele care ii protejeaza sanatatea. De asemenea, materialele pot fi descărcate și utilizate și de către părinții interesați, cu scopul de a optimiza comunicarea parinte-copil astfel incat sa evitam situatiile in care copiii si parintii au opinii diferite. Cursul online de formare se va adresa diriginților pentru a-i ajuta sa discute teme legate de sanatate in timpul orelor de dirigentie. Considerăm că acest tip de informare poate fi realizat cu succes și pentru faptul că relația diriginte-elev este adesea mai apropiată decât dintre elevi și ceilalți profesori iar informațiile pot fi mai ușor de asimilat în acest fel. In plus, fiind vorba de o materie facultativa, profesorii disponibili sunt putini, astfel ca se poate întâmpla ca parintii/copiii să dorească să urmeze aceasta materie, însă abordarea să nu fie optima. De aceea ne propunem să pregătim profesorii-diriginti pentru a oferi niste informatii minimale legate de educatia pentru sanătatate în timpul orelor de dirigenție, și a le oferi materiale într-un format accesibil, vizual - de impact pentru copii, pe care să îl poată actualiza și îmbunătăți pe parcurs prin simpla conectare la portalul educațional. Setul de materiale video va dura maxim 10 minute. Temele ce vor fi abordate sunt: alimentația și obezitatea, fumatul, consumul de alcool, eu și corpul meu, și igiena personala. Fiecare modul se va adresa unui comportament, si va avea cel putin 1 film descriptiv si o evaluare. Continutul modulului va fi urmatorul: 1. descrierea problemei (de ex: ce se află pe maini - un film cu microbi, ce fac ei, cand mor, cand se inmultesc) 2. atitudinea corectă (de ex: cum se spală corect diversele părti ale corpului) 3. atitudini greșite (de ex: greșeli frecvente la spălatul pe mâini) 4. evitarea comportamentului greșit. Instruirea profesorilor se va face prin cursul online si materialele ajutatoare (e-learning) si va conține aceste filme cu explicații și câteva metode pedagogice pentru redarea materialelor. Pentru buna realizare a acestor materiale vom solicita serviciile unui medic generalist. Strategie: Strategia proiectului constă în realizarea activităților propuse. Obiectul principal constă în pregatirea și realizarea, împreună cu experții, a materialelor video și a cursului online pentru profesori. Acestea vor fi difuzate pe online și promovate prin multiple mijloace de comunicare: evenimente organizate în școli, pe site-ul asociației, facebook, google etc. In plus, informatii despre existenta si modul de accesare a portalului vor fi transmise tuturor inspectoratelor scolare judetene. Scopul este ca aceste rezultate să fie la dispoziția oricărei școli gimnaziale/generale din România, și sprijinirea în mod gratuit a profesorilor vizați. De asemenea, instrumentele vor fi intuitive și ușor de utilizat, astfel încât utilizarea să se facă cât mai rapid și la o scară cât mai largă. Proiectul este unul sustenabil întrucât, ulterior perioadei de implementare, rezultatele pot fi menținute pe platfoma de e-learning în mod gratuit și utilizate în continuare, pe perioadă nedeterminată, de către orice profesor interesat și de către elevi sau părinți. Organizatorul ne poate sprijini în implementarea acestui proiect, precum și post implementare, nu doar prin finanțarea oferită ci și prin diseminarea materialelor electronice realizate prin mijloace moderne de telecomunicații, prin sprijinirea cu înștiințarea școlilor, pe site-ul propriu și implicit, ne pot ajuta cu experții proprii în realizarea conceptelor materialelor publicate. Beneficiari: Intenționăm să cuprindem două categorii de beneficiari. Prima categorie este reprezentată de diriginți ai claselor V-VIII. Ținta este de minim 100 de profesori (diriginți și profesori de biologie) la nivel național, în primele 3 luni de la publicarea online a materialelor și a cursului destinat dascălilor. Profesorii își vor crea cont pe platforma de e-learning, completând câteva date personale, date referitoare la nr. de elevi informați, frecventa cu care abordeaza aceste teme la clasa, daca predau materia „educatie pentru sănătate” etc. Cea de-a doua categorie de beneficiari este reprezentată de numărul de elevi care urmăresc aceste materiale, în același interval de timp. Ținta este de 2.500 de elevi. Acest număr (nr. de elevi la clasă) va fi verificat la înregistrarea/crearea contului profesorului pe platformă, pentru a descărca materialele. Rezultate: 1. 5 materiale video 2. 1 curs online destinat profesorilor; 3. 100 de profesori care au accesat cursul si materialele; 4. 2.500 de elevi care au vizionat materialele si care au sustinut probele de evaluare aferente; 5. Minim 5 evenimente de promovare a proiectului în 5 școli diferite. Impact: Impactul imediat al acestei propuneri este unul greu de cuantificat, avand in vedere complexitatea temelor abordate, al importantei lor in vietile noastre și al importanței educatiei cu privire la aceste aspecte, inca de timpuriu, avand in vedere riscurile din ce in ce mai ridicate pe care le aduce cu sine lipsa de informatie si de educatie. Ne așteptăm însă ca materia „educație pentru sănătate” să devină mai solicitata în școli, cel puțin în rândul claselor V-VIII și ca diriginții să folosească aceste materiale la orele de dirigenție minim o dată pe an. Schimbarea comportamentelor este o chestiune de timp, complexa, care necesita masuri din mai multe domenii ale societatii. De aceea, prin proiectul nostru ne propunem sa demaram un proces si nu sa il ducem la sfarsit, ne dorim sa stimulam educatia pentru sanatate prin folosirea acestor tehnici de comunicare apropiate copiilor si adolescentilor. Chiar daca, in esenta, informatiile pe care le vom transmite in proiect nu vor fi cu totul noi fata de cele din programa materiei „educatie pentru sanatate”, modul lor de prezentare, mai apropiat de preferintele copiilor, va reusi sa atraga interesul. Putem anticipa ca prima categorie de beneficiari, profesorii, vor urma cursul online și-l vor pune în aplicare, „predand” aceste filme in modul corect catre elevi, iar elevii, ca a doua categorie de beneficiari, sa înțeleagă și să aplice informațiile pe care le primesc: să conștientizeze efectele alcoolului, ale tutunului, ale alimentației deficitare și importanța igienei personale corecte. Minim 2.500 de elevi trebuie să vizualizeze cel puțin o dată toate materialele video pe care le realizăm. Numărul de utilizatori și de utilizări și frecvența lor vor fi contorizate cu ajutorul platformei e-learning și prin răspunsurile completate în câmpurile formularului de înscriere pe site. Tot aici putem vedea și dacă materia „educație pentru sănătate” a devenit mai mult sau mai puțin solicitată în școli, prin raspunsurile profesorilor care predau aceasta materie la cateva întrebări din cadrul unui mini-chestionar pe care îl vor primi pe mail, la inscrierea pe site. De asemenea, vom adăuga pe platformă și alte materiale și informații relevante pentru profesori și pentru părinți precum studii, materiale ale altor ONG etc. pe temele stabilite.

Impact:

Ne așteptăm ca în urma acestui proiect să creștem nivelul de conștientizare a copiilor cu privire la tematicile alese și creșterea interesului părinților, a diriginților și a profesorilor de biologie pentru acest tip de activite și și pentru „materia educație pentru sănătate”. Dorim să obținem minim 5 materiale video, un curs online accesibil, 100 de profesori care au accesat cursul si materialele, peste 2.500 de elevi informați și minim 5 evenimente de informare.

Link webpage: www.alper.ro
Link facebook: https://www.facebook.com/alternativepentruperformanta/?fref=ts
Link twitter:
Link blog: